▫️فنلاند سالهاست که به عنوان یکی از بهترین نظامهای آموزشی دنیا شناخته میشود. کشوری که با اصلاحات بنیادین، معلمان توانمند و رویکردهای خلاقانه، همواره در آزمونهای بینالمللی مانند PISA در صدر جدول قرار میگرفت.
▫️اما در سالهای اخیر، اتفاقی رخ داده که نگرانی بسیاری از کارشناسان آموزشی را برانگیخته است: عملکرد دانشآموزان فنلاندی در حال افت است. نمودارها نشان میدهند که از سال ۲۰۰۶ به بعد، نمرات فنلاند در زمینههای خواندن، ریاضی و علوم کاهش یافته است.
▫️یکی از دلایل اصلی این افت، وابستگی بیش از حد مدارس به ابزارهای دیجیتال معرفیشده است. کلاسهایی با تبلتها، آموزشهای مجازی و منابع آنلاین که هرچند جذاب و بهروز بودند، اما تمرکز، درک عمیق و یادگیری پایدار را تضعیف کردهاند.
▫️حال فنلاند تصمیم گرفته است به مسیر سنتیتر بازگردد: استفاده از کتابهای درسی کاغذی. این بازگشت نه یک عقبگرد، بلکه یک بازنگری آگاهانه است. پدر و مادرها و حتی دانشآموزان از این تصمیم استقبال کردهاند، زیرا کتاب فیزیکی هنوز هم چیزی دارد که صفحهنمایشها از آن بیبهرهاند: عمق، تمرکز و پیوند ذهنی.
🌻انتشارات زبان علم حامی کتاب و کتابخوانی
📙📘📗📕📙📘📙📘📗
جهت ارائه نظرات و تهیه کتاب های منتشر شده با ما در تماس باشید
@zabaneelmbojnourd
ویژگیهای معلمی در عصر هوش مصنوعی (AI) با گذشته تفاوتهای زیادی دارد، چون نقش معلم از صرفاً انتقالدهنده اطلاعات، به هدایتگر، تسهیلگر و مربی مهارتهای انسانی تبدیل شده است. در ادامه برخی از مهمترین ویژگیهای معلم در این عصر آورده شده است:
1. سواد دیجیتال و آشنایی با فناوری
توانایی استفاده از ابزارهای AI (مثل ChatGPT، سامانههای یادگیری هوشمند و...)
شناخت پلتفرمهای آموزش آنلاین و منابع دیجیتال
توانایی تحلیل دادههای آموزشی برای بهبود فرآیند یادگیری
2. نقش تسهیلگر (Facilitator)
به جای صرفاً آموزش دادن، هدایتگر فرایند یادگیری است
فراهمکردن محیطی برای یادگیری فعال، پرسشمحور و خلاقانه
3. تأکید بر مهارتهای نرم (Soft Skills)
آموزش مهارتهایی مثل تفکر انتقادی، خلاقیت، همدلی، حل مسئله، و کار تیمی
توسعه هوش هیجانی دانشآموزان در کنار توانمندیهای علمی
4. پذیرش تغییر و یادگیری مداوم
آمادگی برای بهروزرسانی مداوم دانش خود
انعطافپذیری در برابر تحولات سریع فناوری و آموزشی
5. ارزشیابی نوین و شخصیسازی آموزش
استفاده از دادهها و AI برای طراحی روشهای ارزشیابی متناسب با نیازهای هر دانشآموز
درک تفاوتهای فردی و طراحی مسیرهای یادگیری شخصیسازیشده
6. همکاری با هوش مصنوعی، نه رقابت
استفاده از AI به عنوان دستیار آموزشی
طراحی فعالیتهایی که مکمل توانمندیهای هوش مصنوعی باشد، نه قابل جایگزینی توسط آن
7. تقویت مهارتهای بینرشتهای
ترکیب فناوری، هنر، علوم انسانی و اجتماعی در آموزش
تشویق به تفکر چندوجهی و فراگیر
انتشارات زبان علم
حامی کتاب و کتابخوانی
بجنورد
خراسان شمالی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی پای دغدغه های جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه شیروان نشست و همه مدیران را در قبال فرهنگ و هنر مسئول دانست.
به گزارش روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، "مهدی آریان"مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سفر یک روزه خود به شیروان و در دیدار جمعی از فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه این شهرستان پس از شنیدن دغدغه های اهالی فرهنگ و هنر از این که اداره کل به تنهایی قادر به برآوردن نیازهای فرهنگی و هنری جامعه به واسطه گستردگی و پیچیدگی حوزه فرهنگ و هنر نخواهد بود،اشاره کرد و افزود: همه مدیران، اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداران و دیگر دستگاههای فرهنگی و هنری، باید در قبال فرهنگ و هنر احساس مسئولیت و نسبت به تأمین اعتبارات و تجهیزات اقدام کنند.
"آریان" هنرمندان را از سرمایههای ارزشمند جامعه برشمرد و گفت: متولیان فرهنگ و هنر باید زمینههایی فراهم کنند تا توانمندیهای آن ها به بهترین شکل شکوفا شود.
وی همچنین حمایت از هنرمندان را از اولویتهای فرهنگی استان برشمرد و ادامه داد: تولیدات فرهنگی و هنری فاخر و ایجاد بستر مناسب برای استمرار فعالیتهای فرهنگی و هنری از مهمترین رسالتهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی با تاکید بر این که تمام فعالیتها باید با خرد جمعی و همگرایی انجام شود تا نتایج بهتری به دست آید،تصریح کرد: در نشستی با فرماندار،مقرر شد اعتباری برای مجتمع فرهنگی هنری غدیر و شهید امانی شیروان اختصاص یابد.
بر اساس این گزارش، توجه به راهاندازی مجتمع فرهنگی هنری غدیر، کمبود اعتبارات، توجه به انجمنهای فرهنگی و هنری، برگزاری جشنوارههای مختلف، ساخت سینما و احداث فرهنگسراها از جمله مهمترین مشکلات مطرح شده در این دیدار بود.
۲۸ فروردین ۱۴۰۴ ۱۲:۳۴
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی |