
به همت نویسنده بجنوردی؛
کتاب «هم بازی، هم برنامهنویسی با اسکرچ جونیور» در بجنورد روانه بازار کتاب شد
خراسان شمالی- کتاب «هم بازی، هم برنامهنویسی با اسکرچ جونیور» نوشته ریحانه میرحسینی و حسامالدین علیزاده، به عنوان یکی از منابع کاربردی آموزش برنامهنویسی برای کودکان در بجنورد منتشر شد.
ریحانه میرحسینی مولف کتاب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، بیان کرد: در روزگاری که سواد دیجیتال به یکی از ارکان اصلی زندگی فرهنگی و تحصیلی کودکان تبدیل شده، یادگیری برنامهنویسی دیگر نه یک مهارت تخصصی، بلکه بخشی از زندگی روزمره و توانمندی آیندهساز است که کتاب «هم بازی، هم برنامهنویسی با اسکرچ جونیور» با همین نگاه و بر اساس نیاز کودکان فارسیزبان، تألیف شده است.
وی گفت: این اثر آموزشی با بهرهگیری از زبان ساده، تمرینهای عملی و تصویرسازی رنگی، تلاش دارد مفاهیم پایه برنامهنویسی را به زبانی کودکفهم و تعاملی آموزش دهد.
میرحسینی با اشاره به موضوع اصلی کتاب افزود: آموزش برنامهنویسی با استفاده از زبان بلوکی اسکرچ جونیور (Scratch Jr) است؛ محیطی که مخصوص کودکان طراحی شده تا بدون نیاز به تایپ و نوشتن، تنها با کنار هم قرار دادن بلوکهای تصویری، بتوانند حرکت شخصیتها، ایجاد انیمیشن، ساخت بازی، گفتوگوی کاراکترها و طراحی صحنههای داستانی و موزیکال را تجربه کنند.
وی با اشاره به نکته قابل توجه درباره این کتاب تصریح کرد: استفاده از کیو آرکدهای تعبیهشده در صفحات آن است. این کدها امکان دسترسی به ویدیوهای آموزشی هر درس را فراهم میکنند که چنین ویژگیای بهویژه برای کودکانی که هنوز توانایی خواندن و نوشتن ندارند، یک مزیت منحصربهفرد به شمار میآید و آنها میتوانند با دیدن و شنیدن، مفاهیم را فرا بگیرند و نخستین قدمها در مسیر تفکر الگوریتمی و حل مسئله را بردارند.
وی ادامه داد: کتاب «هم بازی، هم برنامهنویسی با اسکرچ جونیور» نهتنها برای کودکان طراحی شده، بلکه راهنمایی عملی برای والدین، معلمان، مربیان کانونها، و برگزارکنندگان کارگاههای کودک و نوجوان به شمار میرود که ساختار درسبهدرس و گامبهگام آن، امکان تدریس آسان و مرحلهای را فراهم کرده و با استفاده از محیطی بصری و تعاملی، فرآیند آموزش را از خشکی خارج ساخته است.
میرحسینی گفت: این اثر آموزشی در ۵۱ صفحه، در قطع رقعی و با همت انتشارات زبان علم در بجنورد به چاپ رسیده و تجربه مؤلفان نشان داده که کودکان با دریافت آموزشهایی از این دست، علاوه بر تقویت خلاقیت و تمرکز، مهارتهایی همچون تفکر منطقی، حل مسئله و روایتگری دیجیتال را نیز فرا میگیرند.
وی در پایان تاکید کرد: کتاب «هم بازی، هم برنامهنویسی با اسکرچ جونیور» از آن دسته منابعی است که میتواند مسیر آموزش دیجیتال را برای نسل جدید، نسلی که آینده را نه فقط با مصرف فناوری، بلکه با خلق آن تجربه خواهد کرد؛ معرفی و نشان دهد.