برنامه ریزی، مقاومت، شکست یا پیروزی؟

بیش از حدود 75 درصد امور زندگی ما فقط بر حسب عادت انجام می گیرد. به همین علت عادت ها جزء لاینفک زندگی ما محسوب می شوند. عادت ها باعث می شوند که ما انرژی زیادی صرف امور روزمره زندگیمان بکنیم که همین عادت ها گاهی بلای جان ما می شود و مانع از رشد، تغییر و تحول ما می گردند. مثلا ما گاه بی گاه و خواسته یا ناخواسته، بارها و بارها گوشی و فضای مجازی را چک نموده، گروه های مختلف را بررسی می کنیم بدون آنکه خروجی مفیدی داشته باشیم و اطلاعات مناسبی بدست بیاوریم.

*** عادت ها بلای جان ما می شود و مانع از رشد، تغییر و تحول ما هستند***

!!!تکلیف: یک روز در برگه ای از ابتدای صبح تا آخر شب یادداشت نمایید که چه زمان هایی، چند بار و در مجموع چند ساعت را در فضای مجازی سپری کرده اید در پایان بررسی کنید که چه خروجی مفیدی برایتان داشته یا اینکه بجای هدر دادن این فرصت چگونه می توانستید از زمانتان بهتر استفاده نمایید؟

انسان در برابر تغییر مقاومت می کند. مقاومتی که ممکن است ناخودآگاه صورت پذیرد. مثلا اگر تاکنون عادت کرده اید که بدون برنامه ریزی درس بخوانید و عمده فشار مطالعاتی را شب امتحان تحمل کنید. طبیعتا از این پس اگر قرار است بر اساس برنامه ریزی درس بخوانید به خاطر اینکه بر خلاف عادت های چند ساله می خواهید حرکت کنید سختی های زیادی را بنظر می آید تحمل کنید این سختی ها ناشی از چیست؟ ناشی از مقاومت های درون روانی است، مقاومتهایی که گاهی خودمان نیز از وجود آن بی اطلاعیم. اما کشف این مقاومت ها می تواند بر ما کمک کند تا بر آنها غلبه کنیم.