احسان سیّدی زاده متولد دوّم بهمن ماه 1334 بجنورد ، سال 1364  در دانشکده ادبیات  و علوم انسانی دکتر شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد کارشناسی خود را در رشته تاریخ با اساتید برجسته‌ای چون آقایان دکتر عبدالهادی حائری،ابوالفضل نبئی، محمدکاظم خواجویان، مستاجر حقیقی،نقی لطفی و.. به پایان رساند.

وی چهره فرهنگی و پژوهشگر پرکاری است که با آغاز فعالیّت دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد در سال های 70-1369 و در حالی که کلاس های این دانشگاه در دبیرستان های دانش و طالقانی و به شکل استیجاری برگزار می شد با تشکیل بخش بجنوردشناسی این دانشگاه به همراه دوست و همکارش آقای علی اکبر عبّاسیان ، نخستین گام های شناخت و شناساندن رجال، شخصیّت ها و پیشینه بجنورد را با گردآوری و تالیف دو اثر ماندگار تحت عناوین «دانشوران بجنورد» و« بجنورد گذرگاه شمالی خراسان(هر دو چاپ1372) برداشتند.

تدریس در دانشگاه آزاداسلامی، مراکز تربیت معلّم امام محمّدباقر(ع) و نرجس بجنورد، چاپ حدود 1000 مقاله، گزارش، مصاحبه و... در نشریات کشوری واستان، ویراستاری چندین کتاب، حضور در همایش های مختلف به عنوان سخنران، مدیریت وبلاگ بجنورد 1400 با هزاران مخاطب داخلی و خارجی ازفعالیّت فرهنگی اوست .

دبیری انجمن عارف بجنوردی از سال 1364، مدرسی دوره های آموزشی مختلف برای فرهنگیان و دانش آموزان مانند کلاس های سواد رسانه ای، منتخب مروج برتر کتاب خوانی کشوری در سال 1397، تربیت صدها دانشجوی علاقه مند در دانشگاه و تربیت معلم نیزبخشی از خدمات گرانسنگ او به مردم و فرهنگ این خطه از میهن اسلامی می باشد.

سیّدی زاده چندین کتاب از جمله «طنزیمات»،«مصاحبه با اونورآبی ها»،«مصاحبه با شعر شاعران»،«سفرنامه بجنورد»،«آرزویم دیدن لبخند توست»و... را نیز آماده چاپ دارد که یکی از آثار او کتاب سفرنامه مالزی می باشد.