تفکر در قلمروی آسمان ها و زمین عبادت مخلصان است .

"چراباید جغرافیا بخوانیم"

تا به حال این سوال را از خود یا دبیرتان پرسیده اید؟ به راستی پاسخ چیست؟ علم جغرافیا چه اهمیتی دارد؟ چه جوابهایی را شنیده اید؟ توجه داشته باشید درنظام آموزشی کشورهای توسعه یافته جغرافیا به عنوان یکی از مهمترین واحدهای درسی در دوره های تحصیلی محسوب شده و اهمیت خاص دارد. دبیران متخصص با برنامه ریزی دقیق در تفهیم مفاهیم کاربردی و اهداف جغرافیا تمام امکانات و توان علمی و عملی خود را بکار می گیرند تا دانش آموزانی مسئولیت پذیر برای زندگی فردی و اجتماعی تربیت نمایند.

پس جغرافیا می خوانیم تا...

از محیط پیرامون و فضای زندگی خود شناخت کافی پیدا کرده و هویت ملی را در خود تقویت کنیم.نظام حاکم بر طبیعت و ارتباط متقابل انسان ومحیط را بشناسیم. بدانیم که چرا باید به همه ی موجودات زنده احترام بگذاریم. بیاموزیم انسان حاکم طبیعت نیست ؛بلکه فقط به عنوان یکی از حلقه های زنجیره‌ی محیط زیست بوده و باید در حفظ تعادل و توازن محیط کوشا باشد.

انسانی مسئولیت پذیر در قبال اجتماع و طبیعت بوده و در پیشگیری یا کاهش بحرانهای زیست محیطی موثر باشیم..درآینده ی شغلی بتوانیم نقش موثری در برنامه ریزی های صحیح محیطی داشته و از برخی برنامه ها و طرح هایی که موجب تخریب و بر هم خوردن توازن محیط می شود؛ جلوگیری کنیم.در هر پست و مقامی قرار می گیریم تصمیم گیریهای عاقلانه و عادلانه باتوجه ملاحظات زیست محیطی در سطوح محلی، ملی و بین المللی را اتخاذ کنیم.

جغرافیا می خوانیم تا شرایط مطلوب را جایگزین شرایط موجود کرده و دنیای بهتری برای زندگی داشته باشیم.

برای تحقق این اهداف:

جغرافیا با نگرشی سیستمی، کلی، آینده نگر و همه جانبه به شناخت درست از عناصرطبیعی و انسانی محیط زندگی به ما کمک می کند .

می توان با مطالعات جغرافیایی پراکندگی، تفاوتها و تشابهات پدیده های انسانی و طبیعی را شناخت و با کشف روابط علت و معلولی آنها ضعفها، توانمندیها و ارزش های محیطی ، ارتباط و تعامل بین این عناصر را بررسی و تحلیل کرد.سپس با جمع آوری داده ها ؛ تسلط و بهره گیری از نرم افزارها و مهارتهای علمی و عملی جغرافیایی،آنها را پردازش کرده و برنامه ریزی های درست و منطقی انجام داد. بدین گونه است که جغرافیا به عنوان یک علم بین رشته ایی و کاربردی اساس و بنیان توسعه پایدار است.

 

بنابراین  جغرافیا را دوست داریم ، می خوانیم و بکارمی بریم.