کلیات و آشنایی با این تورنمنت

جام جهانی باشگاه های فیفا یک رقابت بین المللی فوتبال مردان است که توسط اتحادیه بین المللی فوتبال (فیفا) ،   که در فرمت فعلی اش، بین باشگاه های قهرمان هر قاره در پایان سال میلادی به میزبانی کشورهای مختلفی همچون برزیل ، ژاپن ، امارات متحده عربی ، مراکش و قطر برگزار می شود.

در حقیقت این مسابقه برای اولین بار در سال 2000 به عنوان قهرمانی باشگاه های جهانی برگزار شد. به دلیل ترکیبی از عوامل ، از همه مهمتر سقوط شریک بازاریابی فیفا International Sport and Leisure) یا ISL) ، این مسابقات از سال 2001 تا 2004 برگزار نشد ، اما از سال 2005 هر ساله با فرمت فعلی برگزار می شود.

قبل از برگزاری رسمی این تورنمنت ،  تلاشهایی برای ایجاد چنین رقابتی بین المللی آن هم میان برترین باشگاه ها در سراسر جهان وجود داشته از جمله جام بین قاره ای. با این حال اولین مسابقات رسمی قهرمانی باشگاه های جهان فیفا در سال 2000 در برزیل برگزار شد. این مسابقات به موازات جام بین قاره ای برگزار شد ، یک رقابت توسط برندگان لیگ قهرمانان یوفا و کوپا لیبرتادورس ، از 2000 تا 2004 ، با قهرمانان هر تورنمنت فیفا (در سال 2017) توسط قهرمانان باشگاه های جهان شناخته شده است.

در سال 2005 ، جام بین قاره ای با مسابقات جهانی باشگاه های فیفا ادغام شد و در سال 2006 ، این مسابقات به عنوان جام جهانی باشگاه های فیفا تغییر نام یافت. برنده جام جهانی باشگاه ها ، کاپ قهرمانی این مسابقات و مدرک قهرمانان جهانی فیفا را دریافت می کند.

قالب کنونی تورنمنت این مسابقات شامل هفت تیم است که برای کسب عنوان در محل های کشور میزبان در طی مدت زمان حدود دو هفته با یکدیگر رقابت می کنند. برندگان لیگ قهرمانان آسیا در آن سال (آسیا) ، لیگ قهرمانان کنفدراسیون CAF (آفریقا) ، لیگ قهرمانان CONCACAF (آمریکای شمالی) ، کوپا لیبرتادورس (آمریکای جنوبی) ، لیگ قهرمانان OFC (اقیانوسیه) و لیگ قهرمانان UEFA (اروپا) ، همراه با قهرمانان ملی کشور میزبان ، در یک تورنمنت مستقیم حذفی شرکت کنید. قهرمانان ملی کشور میزبان در مرحله پلی آف به مصاف قهرمانان اقیانوسیه می روند که در آن قهرمان در مرحله یک چهارم نهایی به قهرمانان آسیا ، آفریقا و آمریکای شمالی می پیوندد. برندگان مرحله یک چهارم نهایی برای حضور در فینال به مصاف قهرمانان اروپا و آمریکای جنوبی می روند که در مرحله نیمه نهایی وارد می شوند.

باشگاه رئال مادرید با 4 پیروزی در این رقابت ها رکورددار بیشترین پیروزی است.

تیم هایی از اسپانیا (که شامل بارسلونا و رئال مادرید می شوند) 7 بار قهرمان شده اند که بیشترین میزان قهرمانی را برای هر کشوری داشته است.

قهرمان فعلی جهان تا به این جا لیورپول انگلیس است که پس از وقت اضافی در فینال رویداد 2019 فلامنگو برزیل را با نتیجه 1-0 شکست داد.

 

الیاس خسروی خواجه ها

مترجم و نویسنده