زندگی در صدف خویش گهر ساختن است

                        در دل شعله فرو رفتن و نگداختن است

معلمان ، مشاوران و مدیران دلسوز برای کمک به دانش آموزان برای انتخاب سبک زندگی سالم و همچنین دستیابی به موفقیت ، تلاش های طاقت فرسایی را انجام می دهند. یکی از موارد مهمی که این آموزگاران و مربیان تعلیم و تربیت از آن غافل هستند بررسی خواسته ها و هدفهای دانش آموزان است. بعضی اوقات مشاهده می کنیم دانش آموزی در تحصیل به ظاهر موفق می شود و در یک رشته خوب دانشگاهی پذیرفته می شود اما پس از مدتی دست از تلاش بر      می دارد ، زیرا به آن رشته علاقه ای ندارد. در چنین مواردی سئوال اساسی این است:

خواسته ات چیست؟

به دنبال چه هستی؟

وقتی از دانش آموز می پرسید " چه می خواهی؟ " در واقع از او درخواست می کنید درباره هدف ها ، امیدها و آرزوهایش صحبت کند.

یک معلم و یک مدیر می تواند با ارجاع دانش آموز به مشاور مجرب نیازهای او را بسنجد و خواسته و هدف او را روشن کند. هدفهای مبهم و غیر دقیق یکی از موانع بزرگ تلاش و کوشش در راه رسیدن به موفقیت هستند.

 

یکی از موانع دیگر در راه رسیدن دانش آموزان به موفقیت عدم رابطه حسنه بین والدین و معلمان با دانش آموزان است.

معلمان و والدین الهام بخش  نیازهای اساسی نوجوانان را می شناسند ، به خواسته واقعی آنها  ( دنیای مطلوب دانش آموزان ) توجه می کنند. و همچنین با نوجوانان رابطه ای صمیمی ، توام با احترام دارند. معلمان و والدین الهام بخش همواره به نوجوانشان قدرت برتری خفیف را گوشزد کرده و با آموزش معیارهای برنامه ریزی هوشمندانه به نوجوانان کمک می کنند برنامه ای هدفمند برای خود طراحی کنند.

لذا در فصل اول این کتاب به شناخت نیازها و همچنین خواسته دانش آموزان( آنچه در دنیای مطلوب آنهاست) می پردازیم .

در فصل دوم ، به قدرت اقدامات ساده و مداوم اشاره شده و لزوم مسئولیت پذیری و عدم عیب جویی برای رسیدن به موفقیت تاکید شده است.

در فصل سوم این کتاب  راههای تقویت اراده  را بیان می کنیم و همچنین به ضرورت وجود اشتیاق سوزان توام با ایمان  برای رسیدن به کامیابی اشاره شده است.

در فصل چهارم ، روشهای بهبود روابط والدین و معلمان با نوجوانان ذکر شده و تاثیر تشویق به عنوان منبع دلگرم کننده نوجوانان جهت رسیدن به خشنودی و موفقیت را یادآوری می کنیم.