فرصت های هوش مصنوعی برای کودکان و مدارس

انتشار ابزارهای جدید هوش مصنوعی مهمتر از اختراع آتش یا الکتریسیته خوانده می‌شود، بدون شک فرصت های شگفت انگیزی وجود دارد که ممکن است با ابزارهای هوش مصنوعی برای بچه ها و مدارس محقق شود.

این فرصت ها را در شش دسته کلی زیر مورد بحث قرار می دهیم:

 1. پتانسیل یادگیری شخصی.

 2. پتانسیل افزایش دسترسی به آموزش با کیفیت بالا.

 3. پتانسیل افزایش خلاقیت و نوآوری

 4. پتانسیل افزایش مشارکت و انگیزه.

 5. پتانسیل تمرکز بر مهارت های تفکر انتقادی.

6. پتانسیل حمایت از معلمان.

این بحث در مورد مزایای بالقوه با یک احتیاط قابل توجه همراه است: همانطور که در تاکنون بحث شد، خطرات ذاتی مربوط به آموزش و تنظیم ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارد، بنابراین همه این مزایا استفاده از موتورهای دقیق انتخاب شده را فرض می کند که با احتیاط انتخاب شده اند.

1. پتانسیل یادگیری شخصی

یادگیری تطبیقی و یادگیری شخصی مدت‌ها وعده‌های بالقوه فناوری در آموزش بوده‌اند. هدف این رویکردها استفاده از ترکیبی از سیستم‌های فن‌آوری و مبتنی بر کلاس درس برای تطبیق تجربیات یادگیری برای دانش‌آموزان، با در نظر گرفتن عواملی مانند سرعت، روش، مسیر، و اولویت‌های یادگیری است تا اطمینان حاصل شود که دانش‌آموزان دستورالعمل‌های متناسب، هدفمند یا «درست» دریافت می‌کنند. .

در حالی که یادگیری ماشین به طور کلی فرصت هایی را برای شخصی سازی ارائه می‌دهد، ابزارهای هوش مصنوعی - با ایجاد محتوای جدید برای یادگیرندگان - پتانسیل بیشتری برای شخصی سازی دارند.

مواد آموزشی برای هر دانش آموز با ابزارهای هوش مصنوعی، طیف وسیعی از راه‌ها وجود دارد که شخصی‌سازی می‌تواند انجام شود. برای مثال، تطبیق دروس با نیازهای فردی دانش‌آموز، به دانش‌آموزان امکان پیشرفت از طریق یادگیری با سرعت‌های مختلف، و تغییر نوع محتوایی که بر اساس نقاط قوت، ضعف، یا پاسخ‌های صحیح/نادرست دانش‌آموز. در مقابل دانش‌آموزان قرار می‌گیرد انجام می گیرد.

2. امکان افزایش دسترسی به آموزش با کیفیت بالا

دسترسی گسترده به اینترنت، رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند به طور گسترده‌ای باعث شده است که آموزش در سراسر جهان، به ویژه در جوامع محروم و در کشورهای در حال توسعه، در دسترس‌تر باشد. ابزارهای هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که این روند را با ادامه کاهش وابستگی به سیستم‌های آموزشی سنتی گسترش دهند.

تحقیقات نشان داده است که افزایش دسترسی به اطلاعات می تواند تأثیر عمیقی بر نتایج آموزشی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه داشته باشد..

3. پتانسیل افزایش خلاقیت و نوآوری

پتانسیل هوش مصنوعی برای افزایش خلاقیت و تولید محتوا در آموزش، فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای اکتشاف فکری و هنری دانش‌آموزان، با استفاده از هنر ، موسیقی، متن و ویدئو به روش‌های مهیج و خلاقانه باز کرده است. با این استدلال که این ابزارها می توانند به طور قابل توجهی توانایی ما را افزایش دهند، اما جایگزین نقش انسان در فرآیند خلاقیت نمی شوند. از منظر آموزش، گسترش این استدلال نشان می‌دهد که معلمان و سیستم‌های مدرسه وظیفه‌ای دارند تا مطمئن شوند که روش‌ها و شیوه‌های آموزشی آن‌ها بر مهارت‌های تفکر سطح بالاتر بیش از برخی از مهارت‌های "روشن" که ممکن است امروز در اولویت هستند، تأکید کنند.برخی از معلمان در حال حاضر با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به ویرایش و بازنویسی استفاده می کنند.

4. پتانسیل افزایش تعامل و انگیزه

ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است تجارب یادگیری تعاملی و فراگیر را ارائه دهند که می تواند به طور قابل توجهی تعامل و انگیزه را برای یادگیرندگان افزایش دهد. با شبیه‌سازی سناریوهای دنیای واقعی، ابزارهای هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که به دانش‌آموزان اجازه دهند مفاهیم پیچیده را به روش‌های تعاملی و تعاملی کشف کنند. برای مثال، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند برای ایفای نقش شخصیت‌های تاریخی در بحث‌ها استفاده شوند.

علاوه بر این، بازی سازی بالقوه یادگیری از طریق هوش مصنوعی ممکن است انگیزه بیشتری را برای دانش آموزان بیافزاید.

5. توانایی تمرکز بر مهارت های تفکر انتقادی

پتانسیل بسیار زیادی برای ابزارهای هوش مصنوعی برای حمایت از توسعه مهارت های تفکر انتقادی در مدارس وجود دارد. همانطور که در دسترس بودن گسترده اطلاعات از طریق اینترنت باعث دور شدن از یادگیری غیرمستقیم به سمت وظایف تفکر تحلیلی تر و سطح بالاتر شده است، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است ظرفیت پشتیبانی از این تغییر مداوم را داشته باشد، زیرا دانش آموزان از ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل، به جای یادآوری صرف، اطلاعات را ترکیب و ارزیابی کنند. علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است قادر به ارائه بازخورد در زمان واقعی باشند، دانش‌آموزان را در حین توسعه توانایی‌های تحلیلی خود راهنمایی کرده و پشتیبانی مناسب برای رفع نیازهای خاص و شکاف‌های درک آن‌ها ارائه دهند.

6. پتانسیل حمایت از معلمان

تا کنون، تا حد زیادی درباره ویژگی‌های ابزارهای هوش مصنوعی یا یادگیری که ممکن است برای یادگیرندگان مفید باشد، صحبت کرده‌ایم. با این حال، امکانات قابل توجهی نیز برای ابزارهای هوش مصنوعی برای حمایت از معلمان در کار موثرتر و پایدار وجود دارد، که گاهی به عنوان استفاده‌های «معلم محور» و «مدرسه‌محور» از هوش مصنوعی در کلاس‌های درس از آن یاد می‌شود.، ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است هم تجربه تدریس و هم یادگیری را بهبود بخشد و به مربیان اجازه می‌دهد تا بر ایجاد محیط‌های یادگیری جذاب‌تر و مؤثرتر تمرکز کنند.