امروزه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence ) که به اختصار AI خطاب می‌شود  از داغ ترین مباحث علمی و فناوری این روزهای ما است. دلیل این امر بسیار واضح و محکم است؛  زیرا که در سال‌های اخیر نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بسیاری در زمینه هوش مصنوعی پدید آمده که در گذشته تنها در حوزه کتب و  فیلم‌های علمی_ تخیلی مورد تصور بودند، اما اکنون توانسته جای خود را از قوه‌ی تخیل به سمت واقعیت تبدیل کند.هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی، ماشینی است که طوری  برنامه نویسی شده تا همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از انسان را داشته باشد.حوزه‌ی وسیع هوش مصنوعی در دهه‌های اخیر توسعه و پیشرفت چشمگیری چه در فناوری و چه در زندگی انسانی داشته است. از کاربردهای آن می‌توان به تشخیص الگوها در تصاویر، ترجمه ، پیش‌بینی ها، خودروهای خودران، رباتیک، بازی‌های رایانه‌ای و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که زندگی انسان مدرن را مستقیما تحت تاثیر آن قرار می دهند.

پیشرفت‌های مهم فناوری همیشه مربیان و سیستم‌هایی را که در آن کار می‌کنند مجبور کرده است تا برای برآوردن نیازهای آموزشی فراگیران  خود و استفاده از فرصت‌های جدید تکامل یابند. به این ترتیب، هوش مصنوعی شبیه چالش‌هایی است که مربیان در گذشته با آن‌ها روبرو بوده‌اند. با این حال، چیزی که این چالش‌ها را متفاوت می‌کند، سرعت رشد آنها و نقاط درد و شکستگی‌های مدل‌های آموزشی ما است که آنها در معرض نمایش قرار می‌دهند. این دو عامل ضروری می‌سازد که مربیان سریع‌تر و دقیق‌تر از همیشه درباره پیامدهای این پیشرفت‌ها بر روی تمرین و آموزش خود فکر کنند.

در حالی که هوش مصنوعی به کلاس های درس ما نفوذ کرده است، فرصت هایی که برای مراکز آموزشی ما ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از خطرات ناشی از چنین فناوری هایی است. همانطور که قبلاً شاهد آن بودیم، انتقال و انطباق یکپارچه نخواهد بود، اما با دانش و مهارت‌های مناسب، مربیان می‌توانند به این عصر جدید نزدیک شوند و بر آنچه بهترین انجام می‌دهند تمرکز کنند: آموزش به دانش‌آموزانمان. با این وجود، مانند هر توسعه سریع دیگری، ما باید به دقت در نظر بگیریم که چگونه، چه زمانی و چرا تمرین و آموزش خود را در پاسخ به هوش مصنوعی تغییر می دهیم.

آموزش سواد به بزرگسالان در عصر هوش مصنوعی باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشند که مهم ترین آنها عبارتند از :

  • محتوای قابل فهم و دسترسی: محتوای آموزشی باید به زبان ساده و قابل فهم برای بزرگسالان ارائه شود. همچنین، باید به صورت آنلاین و قابل دسترسی باشد. تاکید بر محتواهای الکترونیکی باید مورد توجه تصمین سازان نهضت سواد آموزی کشور باشد .
  • تمرکز بر مهارت‌های عملی: بزرگسالان نیاز دارند که مهارت‌هایی را که برای استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی لازم است، یاد بگیرند. بنابراین، آموزش باید تمرکز بر مهارت‌های عملی داشته باشد. آموزش زبان انگلیسی در حد مبتدی در کنار استفاده از رایانه باید به عنوان پیش نیاز اساسی در این باره مورد توجه و دقت قرار گیرد.
  • ارائه مطالب جذاب و پویا: آموزش سواد در عصر هوش مصنوعی باید مطالب جذاب و پویا را ارائه کند تا بزرگسالان را به یادگیری ترغیب کند. استفاده از کلیه جذابیت های بصری می توان محتواهای تعاملی و دقیق برای این مخاطب تهیه و منتشر نمود.
  • توجه به امنیت و حریم خصوصی: بزرگسالان نیاز دارند تا در مورد امنیت و حریم خصوصی در استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی آگاه شوند. بنابراین، آموزش باید به این موضوعات توجه کند. آموزش سواد رسانه و زیرشاخه های آن از جمله امنیت سایبری باید مورد تاکید قرار گیرد.

برای آموزش سواد به بزرگسالان در عصر هوش مصنوعی ، زیرساخت های متعددی لازم است که اهم آنها عبارتند از:

  • پلتفرم‌های آموزشی آنلاین: وجود پلتفرم‌های آموزشی آنلاین که محتوای آموزشی را به صورت قابل دسترسی و قابل فهم برای بزرگسالان ارائه می‌دهند، امکان یادگیری موثر را برای آنان فراهم می‌کند.
  • تکنولوژی های هوش مصنوعی: استفاده از تکنولوژی های هوش مصنوعی در سامانه های آموزشی، به بزرگسالان کمک می‌کند تا به صورت خودکار و با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، نیازهای آموزشی خود را شناسایی کنند و در نتیجه یادگیری بهتری داشته باشند.
  •  محتوای آموزشی مناسب: محتوای آموزشی برای بزرگسالان باید به صورت مناسب و قابل فهم ارائه شود. این محتوا باید به صورت جذاب و پویا باشد تا بزرگسالان را به یادگیری ترغیب کند.
  • حمایت از یادگیری مستقل: بزرگسالان نیاز دارند که به صورت مستقل و در زمان‌های خود، به یادگیری بپردازند. بنابراین، حمایت از یادگیری مستقل و فراهم کردن فضای مناسب برای یادگیری، از جمله زیرساخت های لازم برای آموزش سواد به بزرگسالان است.
  •  آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی: وجود آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی که به بزرگسالان آموزش سواد در عصر هوش مصنوعی ارائه می‌دهند، نیز از جمله زیرساخت های لازم است. این مراکز می‌توانند با ارائه دوره‌های آموزشی تخصصی، به بزرگسالان کمک کنند تا مهارت‌های لازم را برای استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی یاد بگیرند.

در پایان نهضت سواد آموزی جمهوری اسلامی ایران در چهل ساله دوم جهت تکمیل و ادامه رسالت خود در حوزه سواد و آموزش بیسوادان می تواند وظایف متعددی را برای تسهیل گیری آموزش سواد به بزرگسالان داشته باشد که ذیلاً به برخی از آنها می توان اشاره نمود.

- ارائه دوره‌های آموزشی: نهضت سواد آموزی می‌تواند دوره‌های آموزشی مناسب برای بزرگسالان در زمینه سواد را ارائه دهد. این دوره‌ها می‌توانند شامل آموزش تکنولوژی های هوشمند، استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و همچنین مفاهیم اساسی سواد رایانه باشند

-  ارائه محتوای آموزشی: نهضت سواد آموزی می‌تواند محتوای آموزشی مناسب و قابل فهم را برای بزرگسالان ارائه دهد. این محتوا باید به صورت تعاملی ، دو طرفه ، جذاب و پویا باشد تا بزرگسالان را به یادگیری بیشتر ترغیب کند.

-  ارائه پشتیبانی: نهضت سواد آموزی می‌تواند به بزرگسالان پشتیبانی لازم را در زمینه یادگیری سواد رایانه ارائه دهد. این پشتیبانی می‌تواند شامل کلاس‌های آنلاین، جلسات مشاوره و پاسخگویی به سوالات باشد.

- ارائه فضای مناسب: نهضت سواد آموزی می‌تواند فضای مناسب برای یادگیری بزرگسالان ارائه دهد. این فضا می‌تواند شامل کلاس‌های آموزشی، کتابخانه‌ها و مراکز آموزشی متعدد منطبق با رویکردهای  جدید و دقیق آموزشی باشد.

 

 

# زبان علم 

#هوش مصنوعی 

#بجنورد 

#حمید خسروی خواجه ها 

#خراسان شمالی 

#آموزش هوش مصنوعی