هوش مصنوعی در مدرسه

هوش مصنوعی تاثیر زیادی بر آموزش دارد. چه در مورد هوش مصنوعی هیجان زده باشید و چه نگران، به عنوان یک مدیر مدرسه، مسئولیت دارید که اطمینان حاصل کنید که با هوش مصنوعی در مدرسه شما به طور متفکرانه و مناسب برخورد می شود و دیدگاه شما را برای آموزش و یادگیری نشان می دهد.

هوش مصنوعی چیست؟

برای شروع، داشتن یک درک اساسی از اینکه هوش مصنوعی چیست (و چه چیزی نیست) مهم است. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که هدف آن ایجاد ماشین‌هایی است که هوش انسانی را تقلید می‌کنند. برای انجام کارهایی مانند درک زبان، شناخت الگوها یا تصمیم‌گیری استفاده می‌شود که معمولاً به فکر انسانی نیاز دارند. انواع هوش مصنوعی از سیستم‌هایی که وظایف خاصی را انجام می‌دهند، مانند تصحیح خودکار خطاهای تایپ تا فرم‌های پیشرفته‌تر که می‌توانند محتوای جدید تولید کنند یا نتایج آینده را پیش‌بینی کنند، متغیر است. اساساً، هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا مانند انسان‌ها، اغلب سریع‌تر و دقیق‌تر، یاد بگیرند، تطبیق دهند و وظایفی را انجام دهند. این یک فناوری به سرعت در حال تکامل است که در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره ما است.

هوش مصنوعی چه چیزی نیست

هوش مصنوعی جادو نیست. جادو مرموز است و قابل درک یا کنترل نیست. هوش مصنوعی هیچ کدام از اینها نیست. هرچه بیشتر به دنبال درک مفاهیم پشت هوش مصنوعی باشیم، بهتر می توانیم آن را کنترل کنیم و از آن برای اهداف سازنده در آموزش استفاده کنیم. هوش مصنوعی می تواند کارایی و دقت را در بسیاری از زمینه ها از وظایف اداری گرفته تا شخصی سازی یادگیری افزایش دهد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی هوش انسانی نیست. دارای احساسات، آگاهی یا قضاوت اخلاقی ذاتی نیست.

سوالات راهنما برای یادگیری مدیران

در حالی که هنوز به کاوش های زیادی در مورد هوش مصنوعی در آموزش نیاز است، سه سوال اساسی باید برای هر مدیر مدرسه در هنگام تعیین استفاده از هوش مصنوعی مطرح باشد:

چگونه مدارس می توانند از هوش مصنوعی برای حمایت از یادگیری دانش آموزان استفاده کنند؟

چگونه مدارس می‌توانند دانش‌آموزان را با مهارت‌هایی آماده کنند تا در دنیایی با هوش مصنوعی رشد کنند؟

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند از معلمان، هم با تدریس و هم با آزاد کردن زمان برای تمرکز بر دانش‌آموزان، حمایت کند؟

مدیران مدارس باید این انتقال را ابتدا با درگیر کردن معلمان خود آغاز کنند. هنگامی که معلمان با این فناوری آشنا شوند، می توانند کاوش های هوش مصنوعی را به طور مناسب با دانش آموزان هدایت کنند. به یاد داشته باشید که بسیاری از ابزارهای مولد هوش مصنوعی بر روی مجموعه داده هایی آموزش داده شده اند که برای کودکان طراحی نشده اند.

راهبردهای موفقیت

مدارسی که در وارد کردن هوش مصنوعی به مدارس خود به شیوه‌های هدفمند موفق بوده‌اند، استراتژی‌های مشترکی دارند. سه استراتژی زیر برای فرهنگ هوش مصنوعی موفق در مدرسه شما کاملاً ضروری است.

1. تشویق به کاوش - قبل از بحث در مورد مزایا و چالش های هوش مصنوعی، بسیار مهم است که معلمان فرصتی برای تجربه قابلیت ها و محدودیت های ابزارهای هوش مصنوعی داشته باشند.

به عنوان یک رهبر مدرسه، می توانید تحقیق و پژوهش در مورد هوش مصنوعی را در میان تیم‌های آموزشی خود تشویق کنید. این به معلمان پرمشغله این امکان را می‌دهد تا به جای تکیه بر شنیده‌ها یا درک سطحی، تجربه دست اولی را در استفاده از این فناوری کسب کنند و به این فکر کنند که چگونه می‌توان آن را در کار خود ادغام کرد. پرورش فرهنگی که در آن معلمان برای آزمایش، اشتباه کردن و درس گرفتن از آنها احساس امنیت کنند، مهم است.

2. ارائه آموزش - مانند هر ابزار یا استراتژی جدید، معلمان به آموزش نیاز دارند تا در استفاده از آن احساس راحتی کنند. ارائه کارگاه‌ها یا دوره‌های توسعه حرفه‌ای در زمینه هوش مصنوعی (همراه با فعالیت‌ها و بحث‌های بعدی یا فرصت‌هایی برای همکاری با همکاران) می‌تواند به معلمان در درک توانایی‌ها و محدودیت‌های آن کمک کند. کتاب ها و دوره های زیادی وجود دارد که برای مبتدیان مناسب هستند و به طور خاص برای معلمان طراحی شده اند.

معلمان را تشویق کنید تا در اکتشاف هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری کنند. همکاری به آنها امکان می دهد از تجربیات یکدیگر بیاموزند و یک انجمن حامی برای این موضوع جدید ایجاد می‌کند.

3. شرایط مناسب را آماده کنید - وقتی صحبت از استفاده از هوش مصنوعی یا هر فناوری دیگری در مدرسه شما می شود، ایجاد شرایط برای استفاده موثر بسیار مهم است. خط مشی های مدرسه در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها و ملاحظات اخلاقی در هنگام استفاده از هوش مصنوعی، از جمله موارد مربوط به سرقت ادبی و استفاده صحیح از منابع ثانویه را به وضوح بیان کنید. معلمان باید بدانند که از آنها چه انتظاری می رود و مرزهایی که باید در آن فعالیت کنند را مطلع باشند. این شرایط ممکن است شامل استفاده از فناوری برای حمایت از یادگیری و کمک به عضویت در مدرسه و انجمن ها و گروههای آموزشی منطقه و کشور باشد.

سوالات متداول

س: آیا باید هوش مصنوعی را ممنوع کنیم؟

پاسخ: ممنوعیت کلی ابزارهای فناوری به ندرت ایده خوبی است. هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و در محیط کار رواج بیشتری می یابد. با ممانعت از دسترسی دانش آموزان به این ابزارها، ممکن است ناخواسته گزینه های آینده آنها را محدود کنیم. دانش آموزان نه تنها برای پیشرفت در محیط کار بلکه برای حرکت در دنیای مدرن با اطمینان و ایمن باید سواد دیجیتالی داشته باشند. همچنین به یاد داشته باشید که همه دانش‌آموزان به یکسان به فناوری در خانه دسترسی ندارند. با ممنوع کردن فناوری در مدارس، ممکن است شکاف دیجیتالی را افزایش دهیم. علاوه بر این، این تصور که ما می‌توانیم هوش مصنوعی را «ممنوع کنیم» یک تصور غلط اساسی از هوش مصنوعی را آشکار می‌کند. این یک وب‌سایت واحد نیست، بلکه یک فناوری زیربنایی است که در حال حاضر در میلیون‌ها وب‌سایت ساخته شده است (و احتمالاً به زودی در هر وب‌سایتی تا حدی ساخته خواهد شد).

سوال: آیا ابزارها و برنامه های هوش مصنوعی خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنیم؟

پاسخ: درست مانند وب سایت ها، برخی از برنامه های هوش مصنوعی وجود دارند که ارزش بیشتری نسبت به سایرین دارند. ممکن است وب‌سایت‌های خاصی وجود داشته باشد که شما انتخاب می‌کنید بر اساس محتوا یا تناسب سنی سایت، در مدارس خود در دسترس نباشند. ممکن است در نظر داشته باشید که یک ابزار چقدر فراگیر و در دسترس است، آیا مقرون به صرفه است، چقدر با سیاست های حریم خصوصی و امنیتی مدارس شما مطابقت دارد، و آیا خروجی آن تأثیر مثبت و واضحی بر

هنگام تعیین اینکه کدام برنامه‌های هوش مصنوعی بیشترین ارزش را برای معلمان و دانش‌آموزان شما دارند و کدام‌ها نه، محیط یادگیری شما. علاوه بر این، برخی از برنامه‌های هوش مصنوعی فقط برای دانش‌آموزان بالای 13 سال در دسترس هستند (این شامل ChatGPT می‌شود). خواندن شرایط خدمات در یک برنامه هوش مصنوعی خاص به تعیین سن کمک می کند

محدودیت در یک برنامه خاص برخی دیگر ممکن است از نظر رشد برای دانش آموزان شما مناسب نباشند، حتی اگر محدودیت سنی نداشته باشند.

سوال: چگونه از تقلب دست برداریم؟

پاسخ: همیشه باید با افزایش آگاهی دانش آموزان در مورد اهمیت درستکاری تحصیلی و عواقب تقلب شروع کنید. در حالی که هوش مصنوعی چالش‌های جدیدی را برای مدارس ایجاد می‌کند، در نهایت ما را تشویق می‌کند تا درباره نحوه ارزیابی یادگیری خود فکر جدیدی بیندیشیم. اساساً، شما واقعاً فقط دو گزینه دارید: تلاش برای حفظ رویکردهای ارزیابی فعلی در یک محیط کاملاً کنترل‌شده و عاری از فناوری، یا تطبیق روش‌های ارزیابی خود. به عنوان مثال، طراحی ارزیابی هایی را در نظر بگیرید که بر تفکر انتقادی، حل مسئله و خلاقیت تمرکز دارند، که تقلب در استفاده از هوش مصنوعی یا سایر ابزارهای دیجیتال دشوار است. سوالات پایان باز، تکالیف مشارکتی مبتنی بر پروژه و فعالیت های درون کلاسی که نیاز به مشارکت فعال دارند را تشویق کنید. این‌ها نه تنها تقلب را برای دانش‌آموزان دشوارتر می‌کنند، بلکه به دانش‌آموزان شما تجربه رویکردهای یادگیری را می‌دهند که با نحوه یادگیری و کار در طول زندگی‌شان هماهنگ‌تر است.

سوال: آیا معلمان باید از هوش مصنوعی برای نوشتن طرح درس استفاده کنند؟

پاسخ: یکی از راه‌هایی که می‌توان به هوش مصنوعی مولد فکر کرد، دستیاری است که به شما کمک می‌کند پیش‌نویس اولیه را ایجاد کنید. گاهی اوقات اولین پیش نویس درست است. اغلب، نیاز به کمی یا زیاد اصلاح دارد. اما هرگز نباید از اولین پیش نویس خود به عنوان پیش نویس نهایی خود استفاده کنید! برنامه های درسی که صرفاً توسط هوش مصنوعی برای معلمان ایجاد می شود، برای دانش آموزان خاص مدرسه شما یا جوامع خاصی که از آنها آمده اند تنظیم نمی شود. این طرح‌های درسی چگونگی ارتباط یا عدم ارتباط این طرح با استراتژی‌ها و اولویت‌های آموزشی در سطح مدرسه را توضیح نمی‌دهند. و این طرح فاقد شخصیت خود معلمان خواهد بود. در نهایت، گاهی اوقات برنامه های درس هوش مصنوعی مولد می توانند حقایق و منابع را به سادگی اشتباه بگیرند. بنابراین، در حالی که می‌تواند اولین شریک پیش‌نویس خوبی باشد، روی برنامه‌های درسی هوش مصنوعی بدون حضور انسان در حلقه حساب نکنید.

سوال: هوش مصنوعی چگونه یادگیری را تغییر خواهد داد؟

پاسخ: از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند وظایف بیشتری را که زمانی فکر می‌کردیم به مغز انسان نیاز دارد، انجام دهد، آنچه را که منحصر به خود انسان است ارزشمندتر می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند کارهای خاصی را بهتر از انسان‌ها انجام دهد (یادآوری، محاسبه، تولید اطلاعات و غیره) و این در آینده نزدیک به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. بنابراین باید از خود بپرسیم که چه چیزی ما را منحصر به فرد می‌کند و چگونه محیط مدرسه را سازماندهی می‌کنیم تا این ویژگی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌ها را برجسته کنیم و در عین حال تاکید بر کسب دانش و یادآوری را کاهش دهیم، که حداقل ارزشی برای فرصت‌های حرفه‌ای در آینده خواهد داشت. برخی از زمینه‌هایی که می‌توان آنها را دو چندان کرد ممکن است شامل تفکر انتقادی و حل مسئله، خلاقیت و نوآوری، هوش هیجانی، مدیریت محتوا، همکاری، رهبری، سازگاری و انعطاف‌پذیری، و اخلاق و قضاوت اخلاقی باشد.