
در گفتوگو با ایبنا اعلام شد؛
«آموزش مهارتهای جغرافیایی» روانه بازار کتاب شد
خراسان شمالی- مدیر انتشارات زبان علم گفت: کتاب «مقدمهای بر مهارتها و فنون جغرافیایی» به تازگی توسط انتشارات زبان علم و با همکاری گروهی از مؤلفان برجسته در خراسان شمالی چاپ و روانه بازار کتاب شد.
حمید خسروی خواجهها در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، بیان کرد: این کتاب در پی آن است تا دریچهای تازه به آموزش مهارت محور جغرافیا در پایه دوازدهم باز کند که تمرکز بر مهارتورزی، نه حفظکردن در آن گنجانده شود.
حمید خسروی با اشاره به ضرورت بازنگری در شیوههای آموزش جغرافیا گفت: سالهای زیادی است که نظام آموزشی ما درگیر انتقال اطلاعات است، بدون آنکه مهارت بهکارگیری آن اطلاعات را آموزش دهد.
وی تاکید کرد: کتاب مقدمهای بر مهارتها و فنون جغرافیایی با این رویکرد طراحی و تألیف شد که دانشآموز را از یک مصرفکننده صرف دانش، به یک جغرافیدان کوچک بدل کند؛ کسی که بتواند نقشه بخواند، تحلیل فضایی انجام دهد، با GPS و گوگلاِرث کار کند، لرزهنگار را بشناسد و اطلاعات هیدروگرافی را تحلیل کند.
خسروی افزود: برای ما مهم بود کتابی تولید کنیم که صرفاً منطبق با سرفصلهای درسی نباشد، بلکه واجد یک نگاه مهارتی و میانرشتهای باشد و از همین رو، نویسندگان این اثر کوشیدند مفاهیم نسبتاً پیچیده و ناآشنای جغرافیا را در قالب بخشهایی همچون بیشتر بدانیم، فعالیت و بررسیهای موردی ارائه کنند.
جغرافیا فقط حفظ موقعیت کشورها نیست
وی در ادامه با اشاره بر تغییر نگرش به جغرافیا در نظام آموزشی کشور گفت: یکی از مشکلات نظام آموزشی ما در گذشته این بود که جغرافیا را صرفاً معادل حفظ نام کشورها، رودخانهها و کوهها تلقی میکرد. اما در دنیای امروز، جغرافیا علمی کاربردی است که میتواند در برنامهریزی شهری، بحرانهای زیستمحیطی، توسعه پایدار، امدادرسانی در بحرانها و حتی در علوم نظامی نقش ایفا کند. ما سعی کردیم این کاربردها را به زبان ساده در کتاب بگنجانیم.
ساختار ۹ فصلی با رویکردی هدفمند
در بخش دیگری از گفتوگو، مدیر انتشارات زبان علم درباره ساختار کتاب تصریح کرد: این کتاب در ۹ فصل تدوین شده است. فصل اول به معرفی نقشه و انواع آن میپردازد؛ فصل دوم سامانه اطلاعات جغرافیایی یا همان GIS را توضیح میدهد؛ فصل سوم به پیدایش ساعت جهانی اختصاص دارد و فصل چهارم به GPS یا سامانه موقعیتیاب جهانی پرداخته است. در ادامه، فصل پنجم درباره لرزهنگار، فصل ششم درباره نمودارهای هیدروگرافی و فصل هفتم درباره شیوههای ایزولهسازی ساختمانها است. در نهایت، فصل نهم به آموزش کار با نرمافزار گوگل ارث اختصاص دارد.
خسروی ادامه داد: یکی از نوآوریهای این کتاب آن است که تمرینهای عملی در بطن آموزش گنجانده شدهاند و دانشآموز ضمن یادگیری مفاهیم، بلافاصله با یک موقعیت واقعی یا شبیهسازیشده مواجه میشود که باید در آن تصمیم بگیرد یا تحلیلی ارائه کند.
همکاری تیمی با مؤلفان توانمند
وی در ادامه با اشاره به فرآیند تألیف کتاب بیان کرد: این کتاب حاصل همکاری مؤلفانی چون محمد معتمدیراد، ابراهیم امیری، ریحانه عابدی و مریم یوسفیمقدم است که این چهار نفر با پشتوانه علمی، آموزشی و تجربه عملی خود، موفق شدند اثری منسجم و کاربردی خلق کنند.
خسروی گفت: ما در انتشارات زبان علم هم تلاش کردیم بستر مناسبی برای ویرایش علمی، طراحی گرافیکی و انتشار باکیفیت این اثر فراهم کنیم.
دعوت به مشارکت برای چاپهای بعدی
در پایان مدیر انتشارات زبان علم از خوانندگان و دبیران جغرافیا خواست تا با ارسال بازخوردها و پیشنهادهای خود، در بهبود چاپهای بعدی مشارکت کنند چرا که ما این کتاب را پایانی بر مسیر آموزش نمیدانیم، بلکه آغاز راهی برای تعامل بیشتر میان ناشر، مؤلف و مخاطب میدانیم و امیدوارم معلمان، دانشآموزان و متخصصان حوزه جغرافیا، با نگاه نقد و دلسوزانه خود، ما را در بهبود این اثر در چاپهای آینده یاری دهند.
به گزارش (ایبنا)، کتاب «مقدمهای بر مهارتها و فنون جغرافیایی» در ۱۰۸ صفحه و در قطع وزیری توسط انتشارات زبان علم روانه بازار کتاب شده و هماکنون در کتابفروشیها و مراکز پخش قابل تهیه است.