کتاب‌خوانی لذت‌بخش در باشگاه کتابخوانی کودک خلاق

ایبنا از مشهد گزارش می‌دهد؛

کتاب‌خوانی لذت‌بخش در باشگاه کتابخوانی کودک خلاق

خراسان‌رضوی - باشگاه کتاب‌خوانی کودک خلاق، به همت کتابخانه عمومی ثارالله شهرستان مشهد به عنوان اولین باشگاه کتاب‌خوانی کودک کتابخانه‌محور با هدف تبدیل کتاب‌خوانی به یک فرآیند عمیق و لذت‌بخش و نیز تقویت مهارت‌های خلاقانه در حین خواندن در حال فعالیت است.

سرویس استان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): باشگاه کتاب‌خوانی کودک خلاق، به همت کتابخانه عمومی ثارالله شهرستان مشهد و با تسهیلگری ماریه رحیمی به عنوان اولین باشگاه کتاب‌خوانی کودک کتابخانه‌محور، با رویکرد تسهیلگری کتاب کودک و با هدف ترویج خواندن بین کودکان و تبدیل کتاب‌خوانی به یک فرآیند عمیق و لذت‌بخش و نیز تقویت مهارت‌های خلاقانه در حین آن، از دی ماه سال ۱۴۰۳ آغاز به کار کرده است. این باشگاه ویژه کودکان دوره اول دبستان است و هم اکنون به نهمین جلسه آن رسیده است.

ماریه رحیمی تسهیلگر کتاب و کتابخوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: کودکی دوره تجربه‌ورزی است و هر چه این تجربه‌ها متنوع‌تر و عمیق‌تر باشد، در آینده کودکان و مسیری که در بزرگسالی باید طی‌کنند، موثرتر است و آنها را به انسان‌هایی قوی‌تر و آگاه‌تر تبدیل خواهدکرد.

وی ادامه داد: تجربه کتاب‌خوانی به‌خودی‌خود یکی از تجربیات منحصربه‌فرد و ارزشمندی است که شاید با هیچ تجربه دیگری در کودکی برابری نکند به‌ویژه اگر این تجربه خلاقانه و لذت بخش باشد، می‌تواند کودک را به مهارت‌های لازم برای زندگی مجهز نماید. با همین رویکرد در کارگاه کتاب‌خوانی کودک خلاق، همزمان با بلندخوانی کتاب توسط تسهیلگر جلسه، کودکان به انجام فعالیت‌های مکمل خواندن مانند گفت‌وگو، پرسش و پاسخ، بازی، نقاشی، کاردستی، خاطره‌گویی، نامه‌نگاری و فعالیت‌های گروهی تشویق و ترغیب می‌شوند.

کتاب‌خوانی لذت‌بخش در باشگاه کتابخوانی کودک خلاق

رحیمی افزود: در هنگام بلندخوانی تمرکز کار تسهیلگر بر گفت‌وگو و پرسش و پاسخ با کودکان است و بر مبنای تصاویر و مفاهیم ارائه شده در کتاب، پرسش‌هایی مطرح و کودکان در مورد آن اظهار نظر می‌کنند. این امر باعث می شود که فضای کتاب‌خوانی به یک فضای یادگیرنده تبدیل شود. در این فضا اعضای باشگاه قضاوت نمی‌شوند و مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند، بلکه فکر کردن، سوال‌کردن و جست‌وجو کردن را فرا می‌گیرند.

وی گفت: همچنین با جلب توجه کودکان به تصاویر کتاب‌ها و حتی کوچکترین اجزاء آنها، هوش تصویری و تحلیلی آنها تقویت می‌شود. در این جلسات کودکان صرفاً گوش‌دهنده نیستند، بلکه همگی حضور فعال در بحث دارند و فرصت ابراز عقیده به آنها داده می‌شود. همزمان با کتاب‌خوانی، دوستی‌ها و همزبانی‌ها شکل می‌گیرد. عقاید مخالف بر سر مفاهیم مطرح می‌شود و تحمل و گوش دادن به نظرات مخالف تمرین می‌شود.

تسهیلگر کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: در انتهای بلندخوانی که اغلب توسط تسهیلگر و گاهی توسط خود کودکان و انجام می‌گردد، فعالیت‌هایی بر مبنای مفاهیم ارائه شده در هر کتاب طراحی شده و از کودکان خواسته می‌شود که یا به صورت فردی و یا به صورت تیمی آن فعالیت را انجام دهند. در فعالیت‌های فردی، هدف تقویت تمرکز و به خاطرسپاری بهتر مفاهیم کتاب و در فعالیت‌های تیمی، هدف تقویت روحیه کارگروهی، تمرین صبوری، تمرین همکاری و همدلی است.

کتاب‌خوانی لذت‌بخش در باشگاه کتابخوانی کودک خلاق

وی ادامه داد: در بحث انتخاب کتاب برای خواندن در جلسات باشگاه کتاب‌خوانی کودک خلاق، تاکید تسهیلگر بر کتاب‌هایی است که نه صرفاً باعث سرگرمی بلکه دارای مفاهیم ارزشمندی چون دوستی، دشمنی، همدلی، همکاری، غلبه بر ترس‌ها و نگرانی‌ها، خودباروی، قدردانی از داشته‌ها، پذیرش فقدان‌ها و ناکامی‌ها، جنگ‌ها و آشتی‌ها هستند و شامل آموزش مهارت‌های زندگی و قابل استفاده در زندگی روزمره کودکان هستند.

رحیمی در مورد مجموعه کتاب‌هایی که تاکنون در جلسات این باشگاه خوانده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند، نیز توضیح داد: در جلسه اول کتاب «یکی برای همه، همه برای یکی» از بریژیت ونیگر با موضوع: دوستی، مشارکت، دنبال کردن رویاها و پذیرش تفاوت‌ها؛ در جلسه دوم کتاب «نگرانی مثل ابر است» به قلم شونا اینس با موضوع راهکارهای غلبه بر نگرانی در کودکان. در جلسه سوم کتاب «بابا و دایناسور» از جنیفر چولدنکو با موضوع راهکارهای پذیرش و غلبه بر ترس در کودکان. در جلسه چهارم کتاب «خرس یا اردک» از نویسنده و تصویرگر: کتی هادسن با موضوع آموزش خودباوری و دوستی با وجود تفاوت‌ها. در جلسه پنجم کتاب «قلعه درختی» از جسیکا اسکات کرین با موضوع قدردانی از داشته‌های خود و ارزشمند دانستن تلاش های خود توسط کودکان. در جلسه ششم کتاب «سوراخ» از ایوند تورشتر با موضوع پذیرش جاهای خالی و فقدان‌ها در زندگی کودکان و ادامه دادن مسیر روبه‌رو. در جلسه هفتم کتاب «چرا؟» از نویسنده و تصویرگر: نیکلای پوپوف. با موضوع علت جنگ‌ها و صلح‌ها، در جلسه هشتم کتاب «اتوبوسی به نام بهشت» از باب گراهام با موضوع بهانه‌های کوچک برای با هم بودن و همدلی و در جلسه نهم کتاب «شاید سیب باشد» از نویسنده و تصویرگر: شینسوکه یوشی تکه با موضوع پرسشگری در کودکان مورد بررسی قرار گرفت.