کتاب «نقش مثبت اندیشی مدیران در شکل‌گیری خودکارآمدی و تاب‌آوری معلمان» منتشر شد

به همت نویسنده بجنوردی؛

کتاب «نقش مثبت اندیشی مدیران در شکل‌گیری خودکارآمدی و تاب‌آوری معلمان» منتشر شد

کتاب «نقش مثبت‌اندیشی مدیران در شکل‌گیری خودکارآمدی و تاب‌آوری معلمان» به قلم مریم رحمانی، با نگاهی دقیق به تأثیر رهبری مثبت‌گرا بر فضای آموزشی، توسط انتشارات زبان علم منتشر شد.

مریم رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، بیان کرد: در این کتاب با تکیه بر مبانی روانشناسی و علوم تربیتی، جایگاه ضمیر ناخودآگاه و اهمیت آن را در شکل‌دهی افکار و رفتارهای انسان شرح شرح داده شده است.

وی گفت: ضمیر ناخودآگاه که منبع اصلی تولید فکر است، قدرتی بزرگ دارد اما خود فاقد توان تشخیص درست از نادرست و خوب از بد است. به همین دلیل اگر از این نیروی ذهنی غافل شویم، ممکن است سرنوشت فردی و سازمانی ما تحت تأثیر انرژی‌های منفی قرار گیرد.

رحمانی افزود: تفکر مثبت که بر اساس ایجاد تصویر ذهنی روشن و سازنده‌ای از ارزش‌هایی چون نور، محبت، احسان و امید بنا شده است، در برابر تفکر منفی که تصویری مبهم و تاریک از نفرت، خودخواهی و ناامیدی ارائه می‌دهد، قرار می‌گیرد که این دو انرژی متضاد درون انسان به‌صورت بالقوه همواره در تعارض و رقابت هستند، اما زمانی که فرد بتواند بر آن‌ها تسلط یابد و تعادل برقرار کند، این نیروها به خدمتگزار و یاری‌رسان وی بدل خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: کتاب، به سبک مدیریتی و رهبری مثبت‌گرا می‌پردازد و آن را یکی از موثرترین شیوه‌های رهبری در مدارس معرفی می‌کند که بر اساس این سبک، مدیران مثبت‌اندیش با ایجاد فضای سازنده و ایجاد روابط اثربخش، نه تنها باعث افزایش امید و خوش‌بینی در میان معلمان و دانش‌آموزان می‌شوند بلکه مزیت رقابتی را برای مجموعه تحت مدیریت خود فراهم می‌آورند.

رحمانی تاکید می‌کند که رهبران مثبت‌گرا با ایجاد شرایطی مساعد و جوّی مثبت، به تقویت سرمایه‌های انسانی و روانی سازمان کمک کرده و به شکل‌گیری خودکارآمدی و تاب‌آوری معلمان می‌انجامند؛ دو شاخص کلیدی که نقش مهمی در کیفیت و پایداری فرایندهای آموزشی دارند.

وی تاکید کرد: این کتاب به‌عنوان منبعی کاربردی و پژوهش‌محور می‌تواند برای مدیران مدارس، مربیان، دانشجویان علوم تربیتی و تمامی علاقه‌مندان به مدیریت آموزشی و روانشناسی کاربردی مفید و الهام‌بخش باشد.

رحمانی در پایان گفت: این اثر در قالب قطع وزیری و در ۱۰۶ صفحه به بررسی نقش مهم و تاثیرگذار تفکر مثبت در سبک مدیریت و رهبری آموزشی می‌پردازد.